Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου 2010

Οι χάρτινοι «Νew Υork Τimes» δεν έχουν μέλλον


Πλησιάζει άραγε το τέλος της δημοσιογραφίας όπως την ξέραμε ως σήμερα; «Τέρμα» στην έντυπη έκδοση των «Νew Υork Τimes» προανήγγειλε με ανακοίνωσή του ο εκδότης της Αρθουρ Οκς Σουλτσμπέργκερ. «Θα σταματήσουμε να τυπώνουμε τους “Τimes” στο μέλλον» τόνισε, χωρίς να προσδιορίσει το «πότε» ακριβώς. Ο κ. Σουλτσμπέργκερ προέβη στη δήλωση αυτή κληθείς να σχολιάσει φήμες που θέλουν τους «Τimes» να σταματάνε την έκδοσή τους σε χαρτί το 2015.

«Αν δεν γίνει σύντομα ένα θαύμα, τότε είναι σίγουρο ότι τα επόμενα χρόνια η εφημερίδα θα βγαίνει μόνο στο Διαδίκτυο, αφού δεν μπορεί να σηκώσει το υπέρογκο οικονομικό κόστος της έντυπης κυκλοφορίας της» επεσήμανε με τη σειρά του ο ιδρυτής της έγκυρης οικονομικής ιστοσελίδας Βusiness Ιnsider Χένρι Μπλότζετ. Αυτά συμβαίνουν την ώρα που η ιστορι κή αμερικανική εφημερίδα έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα χρεώνει από τις αρχές του 2011 τους αναγνώστες της αν θέλουν να έχουν πλήρη πρόσβαση στην ιστοσελίδα της στο Διαδίκτυο, μια κίνηση που αποτελεί την πρώτη περίπτωση ανάλογης χρέωσης από μεγάλη εφημερίδα της Δύσης. Η νέα προσέγγιση βασίζεται στην προσφορά δωρεάν περιεχομένου σε περιστασιακούς αναγνώστες αλλά όσοι θέλουν να εισχωρούν βαθύτερα στα ρεπορτάζ, στα άρθρα και στην υπόλοιπη ύλη της εφημερίδας θα χρεώνονται. Είναι η δεύτερη φορά που επιχειρείται κάτι τέτοιο. Οι «Τimes» της Νέας Υόρκης είχαν επιχειρήσει και το 1996 να χρεώνουν για την ιστοσελίδα τους αλλά οι συνδρομητές τότε δεν ξεπέρασαν τις 4.000.

Ορισμένοι αναλυτές ισχυρίζονται ότι η εφημερίδα, η οποία ανήκει στην οικογένεια Σουλτσμπέργκερ από το 1896, θα αναστείλει την έντυπη έκδοσή της εξαιτίας μιας σειράς από λανθασμένες επιχειρηματικές κινήσεις. Στον 59χρονο επιχειρηματία, στην εταιρεία του οποίου ανήκουν επίσης οι εφημερίδες «Ιnternational Ηerald Τribune» και «Βoston Globe», καταλογίζονται τόσο η φρενήρης εξαγορά περιφερειακών εφημερίδων, αθλητικών ομίλων και διαδικτυακών τόπων κατά την περίοδο 1995-2005 όσο και η κατασκευή του πολυτελούς ουρανοξύστη, αξίας 500 εκατ. δολαρίων, που στέγασε την επιχειρηματική αυτοκρατορία του.

Ολοι αναγνωρίζουν ωστόσο ότι η μεγάλη επιτυχία του κ. Σουλτσμπέργκερ αυτά τα χρόνια είναι η ιστοσελίδα της εφημερίδας, η οποία αποτελεί το πρότυπο για ανάλογες προσπάθειες, έχοντας ξεπεράσει τα 20 εκατομμύρια επισκέπτες τον μήνα. Ο έμπειρος εκδότης συνειδητοποίησε εγκαίρως ότι το μέλλον της δημοσιογραφίας θα «παιχτεί» στο Διαδίκτυο μετατρέποντας τους «Τimes» σε μία από τις πλέον πρωτοποριακές ηλεκτρονικές εκδόσεις.
(Αναδημοσίευση από ΒΗΜΑ)